Pomidory – wartości odżywcze

0
66
pomidory i korzyści zdrowotne

Budzi Cię w środku nocy skurcz? Mówią – brakuje Ci potasu, jedz pomidory. Nie wyobrażasz sobie pewnych potraw bez keczupu? To zasługa głównego składnika, jakim jest pomidor, który nam tak smakuje. Jedna z najpyszniejszych potraw twojego dzieciństwa? No oczywiście zupa pomidorowa. Pomidory towarzyszyły nam w życiu już od dzieciństwa i w stanie surowym, i przetworzone. Jednak walory smakowe to nie wszystko, co charakteryzuje pomidora. Dlaczego powinniśmy je jeść?

Pomidory i korzyści zdrowotne:

Likopen- to czerwony barwnik z rodziny karotenoidów. Oddziałuje na układ krwionośny, regulując funkcje sródbłonka i powodując rozszerzenie naczyń krwionośnych zmniejszając w ten sposób ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Likopen wpływa na zmniejszenie cholesterolu w naszym organizmie oraz w znacznym stopniu przeciwdziała nowotworowi prostaty, jelita grubego, jajników lub raka wątroby. Obróbka cieplna pomidorów zwiększa przyswajalność likopenu dlatego warto poza surowymi pomidorami jeść też te przetworzone w postaci np. keczupu, koncentratu czy zupy. Likopen pomaga też chronić skórę przed szkodliwym działaniem słońca .

Witamina C i E- poprawia kondycję skóry, dotlenia ją, wzmacnia naczynia krwionośne i opóźnia proces starzenia się. Witamina C ma również dobry wpływ na nasze włosy (zrównoważa ich poziom pH) oraz poprawia układ odpornościowy. Pomidor ważący około 180 g pokrywa ponad połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C.

Witamina A- zawarta w pomidorach pomaga chronić zdrowie oczu i zapobiegać zwyrodnieniom plamki żółtej. Zmniejsza ryzyko występowania zaćmy. Witamina A i żelazo obecne w pomidorach pomagają wzmocnić włosy oraz nadać im połysk.

Witamina K i wapń- wzmacniają kości oraz wspomagają ich regenerację.

Potas- pomaga utrzymać odpowiednie ciśnienie krwi oraz napięcie mięśni. Wspomaga wypłukiwanie sodu z organizmu.

Bioflawonoidy i karotenoidy- środki przeciwzapalne, które mogą załagodzić regularny łagodny lub umiarkowany ból.

Wspomaga trawienie

Ponadto jedzenie pomidorów wspomaga trawienie, gdyż są one bogate w błonnik,a duża zawartość wody w pomidorach dobrze nawadnia, zwiększa produkcję moczu oraz wpłukuje toksyny.
Kwas chlorogenowy i kwas kumarowy występujący w pomidorach chronią organizm przed chemikaliami pochodzącymi z dymu papierosowego.
Pomidory zawierają bardzo mało węglowodanów co pomaga kontrolować poziom glukozy w moczu, ale są za to dobrym źródłem chromu, który pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Oprócz tego pomidory są niskokaloryczne więc wskazane przy redukcji wagi.
Brom zawarty w pomidorach wpływa korzystnie na układ nerwowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here